En vanlig dag i mitt nya liv

En vanlig dag för mig, då jag är ledig, börjar med att jag kliver upp runt 8 och tar en motionsrunda på ca 40 min, då börjar jag med att gå 10 min och sedan försöker jag jogga 30 min. Men i början gick jag 40 min, sen la jag till joggningen allt eftersom jag kände att jag orkade mer.  Dirket efter träningen äter jag havregrynsgröt med minimjölk och kalorisnål äppelmos, totalt ca 200 kcal. Jag äter direkt efter träningen eftersom att förbräningen då är högre. http://www.muscles.se/traning-och-efterforbranning-epoc/

Om jag känner att jag behöver få i mig något mellan frukost och lunch, äter jag ett äpple. Till lunch försöker jag ta någonting lätt, tex köttsoppa som innehåller så lite kalorier så det är knappt värt att räkna ;) 40 kcal per portion. Men då tar jag bröd eller något till. Kyckling sallad är också en favorit :)  Mellan lunch och middag blir det ett äpple till om det behövs. Middagen är mer varierad, speciellt nu när jag bor hemma. Men om resten av familjen äter kött och potatis kan det hända att jag byter ut kötter mot en quornfile som innehåller mycket lite kcal. Ca 100 kcal per 100 g och en file väger ca 50 g till det tar jag eventuellt en liten potatis och sallad eller så nöjer jag mig med bara sallad till, det beror på hur mycket jag har tränat. Några timmar efter middagen, ca 2 tim, tar jag en motionsrunda igen. En motionsrunda som ser ut ungefär som morgonrundan, med bara den skillnaden att jag ofta är lite mer energi på kvällen. Ibland tar jag fika då jag kommer hem. Men om jag inte är hungrig låter jag bli det. Om jag fikar så är det oftast 2 dl yoggi mini yoghurt, ca 70 kcal.
 
Det är så här jag vill att en dag ska se ut ungefär och ganska ofta gör de det också, men som ni alla vet så har man dagar som är mindre bra också. För mig är det väldigt viktigt att bestämma hur mycket jag ska äta, innan jag sätter mig vid bordet för att äta. T.ex "nu ska jag äta 1 potatis, 1 1/2 quorn filé och sallad" varje gång jag inte gör det så äter jag för mycket. Det är dessutom lättare att inte äta för mycket om man inte är allt för hungrig då man sätter sig och om man är det kan ett tips vara att dricka ett glas vatten innan man börjar äta.
Jag planerar sällan när jag ska äta, utan det får bli när det blir, däremot vad jag ska äta är viktigare, därför är det exta jobbigt nu när jag bor hemma och inte kan planera maträtterna på samma sätt som när jag bor själv.
 
I början var det skit jobbigt och man var hungrig och på dåligt humör men det går över och sen börjar man bara må bättre och bättre. Innan jag började kunde jag tänka att jag mår bra, jag har det bra. Men nu vet jag att jag inte mådde bra, inte alls. Man har själklart upp och ner dagar nu också men det dagar man mår bra nu är något jag inte vill bli av med, det är en sådan otroligt härlig känsla. Ibland när jag är ute och går kan jag komma på mig själv med att gå och små le, av ingen annan anledning än att jag känner ändå från magen att jag mår bra!
Igår funderade jag på vad det är som får mig att hitta motivationen till att fortsätta och kämpa vidare men jag vet faktiskt inte, kanske är det den där härliga känslan i magen, kanske är det tjurighet, eller kanske kan det vara alla härliga komentarer jag får både här på bloggen och in real life :) Det finns så mycket som är härligt med att gå ner i vikt så det kanske helt enkelt är det som får en att fortsätta. Att bolla mina tankar med mig själv och andra har varit välldigt viktigt, att få reflektera över vad det faktiskt är jag gör. Bloggen har hjälp mig massor, och jag har fått kontakt med en del av er som gett mig motivationen att forstätta. Ibland när jag får en fin kommentar på bloggn kan jag gå in och läsa den flera gånger, för att dra i mig all positiv energi, en sådan kommentar kan vara skillnaden på hela dagen, om det ska bli en bra dag eller mindre bra dag.
 
Om det är någon som vill bolla tankar eller ideer så skriv och lämna mail adress, det är så roligt att få prata med andra i samma situation och man kan få ett otroligt stöd i varandra.
 
 


Kommentarer
Linnea

Jag vill gärna bolla idéer och tips med dig :-)

2012-06-23 @ 16:17:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Minusfemtiotvåkg

Välkommen! Här kan du följa min resa från 112 kg till min målvikt, 60 kg. 2012 bantade jag bort 42 kg. 2013 års nyårslöfte är att väga under 60 kg nästa nyår.

RSS 2.0